tilbage til forsiden

skriv til Rackham
Leder
Nyheder
om Rackham
Butik
Postliste
Kontakt
Links
Tema
Artikelbase
Interviews
Essays
Anmeldelser
Dokumentation
Nekrologer
Debat
Forum

RESPONS: TEGNESERIENS ÆSTETIK

Forfatterens svar på kritikken af sin bog i Rackham.
Af Hans-Christian Christiansen

Under overskriften "En kickstart" havde Rackham #5 et længere indlæg omkring dansk serieforskning, herunder en udmærket og grundig anmeldelse af min bog Tegneseriens æstetik. Under devisen "kritisk opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed" havde jeg egentligt ikke tænkt mig at kommentere indlægget. Imidlertid er jeg nu af redaktionen blevet opfordret til at give et respons og jeg vil selvfølgelig ikke forbigå en lejlighed til at causere over min egen bog.

Jeg har ikke her tænkt mig at gribe fat i de kritikpunkter som kun har snæver, akademisk interesse, dvs. de punkter der handler om formidlingsform, noteteknik, redaktionelt arbejde etc. Jeg vil her først og fremmest koncentrere mig om de store linjer i kritikken, og det klart væsentligste kritikpunkt er selvfølgelig, at jeg på de centrale punkter i min forskning klandres for ikke at bidrage med noget nyt. F.eks. hævdes det i forbindelse med min redegørelse for definitionen af en tegneserie, at jeg ikke kommer med en selvstændig definition, og omkring mine betragtninger omkring tegneserien som et (post)moderne udtryk avant la lettre siges simpelthen: "fortæl os noget vi ikke ved". Endelig kritiseres i denne sammenhæng (og i mange andre sammenhænge) mit kunstsyn som betragtes som hørende til det "institutionelle" synspunkt, dvs. at kunst kun er det kulturen benævner kunst. Jeg er uenig i denne udlægning, og vil derfor her kort kommentere også på denne kritik.

DEFINITION AF TEGNESERIEN

Et vigtigt startsted for en hvilken som helst forskningsvirksomhed er selvfølgelig at indkredse genstandsfeltet. I forbindelse med tegneserien har det imidlertid slået mig, at en stor del af tegneserieteorien har været præget af lange og håbløse diskussioner omkring hvorvidt Töpffer, Outcault eller Dirks skabte den første tegneserie. Indkredsningen af "den første tegneserie" er særdeles problematisk, dels fordi tegneserien i modsætning til filmen ikke er en teknologi, men en fortælleform/genre, og dels fordi indkredsningen af formen afhænger af det perspektiv der anvendes.

Jeg skitserer i min bog to hovedperspektiver: det formelle perspektiv (anskuelsen af tegneserien som en særlig billedfortællende genre med særlige karakteristika: taleboblen, billedserien etc.), og det institutionelle perspektiv (dvs. tegneseriens kulturelle og sociale brug og funktion, dens massekulturelle og kommercielle karakter). Afhængigt af perspektivet bliver det ofte enten Töpffer eller Outcault, der fremhæves som tegneseriens ophavsmand - men hvis man anlægger mit syn på problemstillingen tjener det intet formål at fremhæve den ene frem for den anden.

Selv hvis man nu vælger at anlægge et rent formelt perspektiv på udviklingen af tegneserier støder man ind i vanskeligheder. En genre er en dynamisk størrelse, som er umulig at definere entydigt, idet den er skabt som et samspil mellem skaber og publikum. I forhold til betragtningen af tegneserien som en formel genre, dvs. som en samling konventioner, vil en definition altid afhænge af det valgte materiale. Ligeledes vil ophavet til genren fortabe sig i den nære fortid afhængigt af det valgte materiale. Det kunne således være nærliggende at tildele Grandville's tegninger med deres groteske fabuleringer og dynamiske billedsprog større betydning som ophav for McCay, Fisher, Herriman og Raymond, end Töpffers mere satiriske billedserier (som på sin side har klare linjer til Outcault og Dirks).

Når jeg derfor vælger ikke at komme med et "selvstændigt" bud på hvad der definitorisk karakteriserer tegneserien, er det således fordi en sådan definition ville være temmelig ligegyldig og helt afhængig af mit valgte genstandsfelt og min betragtningsmåde.

TEGNESERIEN SOM MODERNE UDTRYK

At se moderne populærkultur (herunder tegneserier) som symptom på (post)moderne stiltræk og tendenser i kulturen er der intet nyt i, dette er bl.a. blevet beskrevet af Jim Collins, John Fiske og Kirk Varnedoe. I udstillingskataloget til den fremragende udstilling ved Museum of Modern Art, "High & Low," beskrev Kirk Varnedoe og Adam Gopnik malende forholdet mellem kunst og modernitet således: "Open The funny pages of the New York newspapers in the last decade and you see a coral reef of modernity, a slowly accumulated deposit of the century's style and preoccupations and properties" .

Tegneserien udtrykker den moderne kulturs drømme og temaer, og i større perspektiv kan mediets universelle og tilgængelige billedsprog ses i sammenhæng med Baudelaires og Goethes romantiske drøm om et fælles sprog og kulturel samhørighed (hvorfor Goethe da også fremhævede Töpffers billedfortællinger).

Det som er essensen i min analyse af tegneserien er imidlertid, at tegneserien per se er moderne, dvs. at tegneserien ikke kun afspejler moderniteten i stil og tematik, men tillige helt grundlæggende i mediets grafiske sprog. Som moderne massekultur med tilknytning til en meget dynamisk populærkultur bærer tegneserien i sig selv de selv samme træk som ellers forbindes med moderne kunst: selvrefleksionen, betoningen af mediets materiale (siden og rammen), opbruddet med klassiske kompositions- og fortælleformer, bevægelsesdynamikken, m.m.

Min tese er således, at tegneserien meget direkte interagerer med tidens æstetiske "zeitgeist", og som sådan i lige så høj grad som modernistisk og postmodernistisk kunst afspejler samtidens æstetiske sensibilitet. I min bog perspektiverer jeg bl.a. disse moderne træk i forhold til tegneseriens mediesubstans, idet jeg betoner at disse træk i høj grad er bundet til mekanismer i massekulturens produktionsform (gentagelsen, genreevolutionen, m.m.). På denne måde kan man se tegneserien som modernismens kommercielle "parallel", forstået på den måde at tegneserien flygtigt og let formidler de æstetiske brud, som var modernismens grundlag. I og med at (mainstream)tegneserien netop var kommerciel og ikke søgte den æstetiske innovation i relation til æstetiske traditioner og budskaber skal man dog endelig ikke gøre den fejl at tildele udtrykket dybere æstetisk og tematisk mening; dette kom langt senere.

Jeg finder at netop dette træk ved tegneserien fortjener større opmærksomhed - og er selvfølgelig uenig i, at dette aspekt allerede er behandlet tilstrækkeligt.

TEGNESERIENS KUNST; TEGNESERIEN SOM KUNST

At tegneserien har et stort og særegent udtryksmæssigt og fortællemæssigt potentiale er det vel kun de færreste, der vil benægte. Dette er en selvfølgelighed for en stor del af tegneseriens publikum og det er for så vidt også anerkendt af kunstkritikere (bl.a. Panofsky, Seldes og Gowan). I denne sammenhæng fremhæves ofte sidens grafiske "arkitektur", de særlige spring i tid og rum og syntesen mellem tekst og billede. Jeg fremhæver i denne sammenhæng især samspillet mellem enkeltbilledet og billedfortællingen, det forhold at læseren på tværs af fortællingens linearitet kan fordybe sig i enkeltbilledet og gå tilbage i fortællingen. Dette er en særligt poetisk ressource som på mange måder minder om det vi genfinder i poesien og den eksperimenterende litteratur (bl.a. hos Alain Robbe-Grillet).

I forlængelse heraf fremhæver jeg endvidere, at læsningen af mainstreamtegneserier er præget af en særlig resonans mellem fortælling og læserens egen oplevelse af tid og sted. Tegneserielæsning har derfor ofte et nostalgisk aspekt… og jeg er klar over, at vandene skilles mellem redaktionen og jeg. Som jeg har oplevet og analyseret tegneserier og tegneserielæsning løber nostalgien som en åre igennem især eventyrserier. Dette komme til udtryk i seriernes betoning af kulturelle og underbevidste fantasibilleder om bedre tider og steder (som vi måske har kendt eller blot forestillet os).

Det er oplagt, at tegneserien som en mangesidig billedkultur på mange måder er et ekko af tidligere billedkulturer, dvs. kalkmaleriet, karikaturkunsten og billedkunsten. Men hvor fristende det end måtte være at droppe skellet mellem kunst og populærkultur vil dette være en alvorlig fejltagelse. Kunstinstitutionen HAR på godt og ondt betydning for hvordan vi tolker og forstår værker. Et billede på museum tilføjes en særlig værdi og tolkes i relation til kunsthistorie, æstetik og udstillingens tema. Tegneseriebilledets galleri er derimod siden og den fortælling billedet indgår i. Udstillinger af tegneseriebilleder indebærer således en transformation af billedet som man af selvindlysende grunde bør reflektere over.

Tillige er det åbenbart, at skaberne af mainstreamtegneserier - efter de første års eksperimenter - sjældent har haft intentionen om at udfordre formen og skabe innovationer med udgangspunkt i refleksion omkring æstetiske traditioner. Dette er først sket de senere år, og som jeg betoner i min bog ligger tegneseriens fremtid i høj grad i etableringen af et samspil mellem tegneserieskabere og et kritisk forum (f.eks. Rackham), der tager tegneserien alvorlig som andet end underholdning.

[Januar 2003]

klik på billedet for at se det i en større version
J. J. Grandville (pseudonym for Jean-Ignace-Isidore Gérard): Tegneseriens "fader"?

klik på billedet for at se det i en større version
McManus:

Bringing Up Father. Selvrefleksionen og legen med mediet udtrykker på mange måder en parallel til modernismens æstetiske idealer.

læs også:
Anmeldelse: En kickstart

Tema: Serieforskning

tilbage til Debat

© 2004 Rackham. All rights reserved. The illustrations and text are © 2004 the respective artists and authors. All rights reserved.